Jsem velkým zastáncem toho, aby se každá virtuální asistentka vyprofilovala a dělala práci, pro kterou má předpoklady a která ji baví. Důležitost specializace a konkrétního zaměření se mi neustále potvrzuje. A to se týká nejen znalostního know-how, ale samotné podstaty a povahy pracovních činností.
Jak je možné, že mám krásnou zpětnou vazbu, klienti mě doporučují, přibírají mě do svých nových firem, dalších projektů, píší děkovné emaily a najednou se vyskytne někdo, s kým ta spolupráce nefunguje? Necítím se při spolupráci komfortně, jsem ve stresu, a přestože s většinou zpracovaných úkolů je klient spokojen, vnitřně cítím, že to není ono?
Shodou okolností jsem si v té době udělala psychologický test, který mi na tuto otázku odpověděl:
Protože jsem povahový typ “voda”
a klient potřebuje “oheň.“
Absolutní protiklad povah nesouvisející nijak s know-how, nebo s úrovní zpracovaných úkolů.
Co z toho plyne prakticky?
Stávající spokojení klienti oceňují mou empatickou a vstřícnou péči o jejich zákazníky (většinou koncové spotřebitele, rodiče, důchodce). Využívají můj perfekcionismus při práci s databázemi, celkově práci s daty, obecně s informacemi… Postupy jsou vždy jasně stanoveny a my je jen v průběhu vylepšujeme. Stabilní prostředí, většina práce je nastavena a já zajišťuji, aby příspěvky na sociální sítě byly připraveny a zveřejněny, faktury odeslány a xx dalších záležitostí bylo uděláno stejně, jako každý měsíc…Aby šlo vše dle plánu a především se na nic nezapomnělo.
Práce pro klienta, se kterým spolupráce vázla, vyžadovala přesný opak: Nelpět na podrobnostech, je jedno jak se to udělá nebo kdo to udělá, hlavně když to bude hotové. Nejlépe rychle, s patřičným drivem, nutnost neustálého rozhodování s minimálními informacemi a pravidly. Charakteristicky se jednalo o práci obnášející časté změny, absolutní minimum backgroundových opakujících se úkolů. Takto vypadá povahový nesoulad: Zatímco já shromažďovala informace, abych mohla zorganizovat “dokonalý” meeting v době perfektně vyhovující všem, kolega to v mezičase zorganizoval sám a všichni se přizpůsobili…
Co si z tohoto článku můžete odnést?
Popřemýšlejte nad charakterem svého podnikání a povahou činností, které chcete delegovat. Podle toho k sobě hledejte svou “pravou ruku”:
Chcete někoho, kdo bude rychle rozhodovat, řídit a organizovat různé eventy a meetingy? Povaha „Oheň“ je ideální. Nevýhoda? Neumí moc spolupracovat a dlouhodobě někomu něco dodávat je pro něj problematické.
Potřebujete k sobě kreativního člověka, který bude iniciátorem dění? „Vzduch“ bude hýřit nápady, ale nezvládne opakující se činnosti, pečlivost je mu cizí, často mění podmínky na poslední chvíli a rozhodně to není dotahovač.
Hledáte někoho, kdo bude opečovávat Vaše zákazníky jako by byli jeho vlastní? „Voda“ je přímo stvořena pro zákaznickou podporu a vytváření hlubokých vztahů. V čem je tady „problém“? Jejich rozhodování trvá podstatně déle… Obzvlášť pokud nemají dostatek informací.
Vyžadujete podklady, fakta, čísla…alias zpracování faktur, vytváření reportů, dodržování postupů, přesně stanoveného řádu… Stabilní „Země“ je ta pravá! Překážkou může být až přílišný perfekcionismus, a nižší ochota ke změnám. Funkční zavedené postupy mění jen pozvolna.
Můžete si udělat sami jakýkoliv test, a doporučuji jej zadat i Vaší, třeba budoucí, asistentce. Ať víte, zda vám oběma spolupráce bude povahově vyhovovat.
“není cílem, být tu pro všechny…”
PS: Zde máte možnost si vyplnit test a zjistit, jaký povahový typ jste právě Vy.
Koho zajímá možnost spolupráce se mnou: vyšla mi povahová kombinace “vody” a “země”, takže než mě oslovíte, řekněte si upřímně, že opravdu nepotřebujete povahový typ “oheň” či “vzduch”. Ušetříte čas i peníze při mém zaučování a mě uchráníte od zbytečného stresu…Děkuji 🙂